מסיבה זו, יש להבין ארכיטיפ זה כמי שיש לו את החזון לנהל חלוקה צודקת של כוח בכל צורה, מקודים צבאיים ועד שבועת נישואים. תכונה נוספת היא נשיאת החוכמה ועשיית הבחנות והחלטות בשביל האחרים , שאינם עושים זאת.
אדם אינו צריך להיות עורך דין, שופט או מבקר מקצועי כדי להזדהות עם ארכיטיפ זה. אם אתה נוטה מטבעך לתווך בין אנשים, יכול להיות שארכיטיפ זה נמצא בקבוצה האינטימית שלך. תכונות אישיות שמעוררות בך מחוייבות לחיים של אמות מידה גבוהות שקשורות לצדק וחוכמה, וכן הצורה שבה אתה מתנהל בין אנשים, משקפות קשר חזק לארכיטיפ זה.
סבל מתמשך על כך ששפטו אותך שלא כדין, התנסות שהולכת יד ביד עם הלמידה לסלוח, יכול גם הוא להיחשב כביטוי של ארכיטיפ זה בחייך. אך כמו כל הארכיטיפים, לא מדובר במקרה אחד של שיפוט לא נכון , מצידך או מצד אחרים, אלא בתהליך למידה במשך כל החיים, שמתמקד בלמידה של צדק וחמלה.
צל השופט מופיע כביקורת הרסנית תמידית, כשיפוט ללא חמלה או עם אג'נדה סמויה. מופיע גם כמניפולציה של החוק, ניצול לרעה של סמכות חוקים או כאיום על אחרים תוך היצמדות לחוקים. מניפולציה כזו כוללת שימוש לרעה בסמכות בתחום העסקים, החוק והמשפט.
* חפש היסטוריה של תיווך בין אנשים, תהליך למידה של פיתוח סטנדרטים גבוהים של צדק, נשיאת חוכמה, שיפוט, הבחנה והחלטה במשך כל החיים.
סרטים: ספנסר טרייסי ב"יום הדין בנירנברג"; לואיס קלהרן כאוליבר וונדל הולמס ב"היאנקי המופלא"; ג'ון פורסיית ב"וצדק לכל" (צל); דומיניק גאר ב"המקשר".
ספרים: "בילי באד, מלח" (קפטן סטארי וור) מאת הרמן מלוויל; "השגרירים" מאת הנרי ג'יימס.
דת/מיתוסים: סקאן (אל הבריאה של שבט סיוקס בדקוטה, השופט את האלים ואת נשמות בני האדם); יאמה (אל המוות ההינדי והבודהיסטי, שופט את המתים, שליט ממלכת המוות או ממלכת השאול); פלוטו/הדס (אל השאול הרומי/יווני ושופט המתים); תחות (פטרון הלבלרים במצרים העתיקה, הידוע גם כמתווך בין האלים); סאן-גואן ("שלושה שליטים", שם קולקטיבי לשלושה אלים טאואיסטים, המנהלים יומן של מעשיהם הטובים והרעים של בני האדם).