בהקשר הרוחני, המונחים תלמיד, חסיד, מצביעים על כך שהאדם מצא מקור של למידה, כמו גורו או מורה רוחני, שנעשה המנחה והמדריך הרוחני שלו.
ארכיטיפ החסיד נמצא אצל אנשים שיש להם צורך למצוא מורה רוחני, גורו, בשבילם זה חלק הכרחי בחייהם הרוחניים, הם צריכים לסגוד למישהו. הגורו או הקדושים מסוגלים להעביר איכות של אור אלוהי שיכול לשרוף אנשים רגילים. ההתנסות של אור זה גורמת לאנשים לרצות להיות ליד אור זה כל הזמן. זהו החסיד הרוצה להיות ליד האור אך לא שהאור יהיה בו.
החסיד נמצא גם אצל אלה שיש להם צורך לסגוד לזמרי רוק ושחקנים.
צל התלמיד מופיע לרוב ביחד עם צל המורה או המורה האישי; הוא רוכש בלהיטות את כל הכלים של המקצוע הלא ראוי או מנצל לרעה את הידע שלמד. ביטוי מוחשי לזה מצוי בסרט המצוייר "פנטסיה" של וולט דיסני, בקטע של "שוליית הקוסם", שבו מיקי מאוס מגלם את תלמיד הקוסם, שמשתמש בידע הלא שלם שרכש וגורם להרס.
הצל יכול גם לבוא לידי ביטוי בסטודנט הנצחי, אשר לעולם אינו מיישם את הידע שלו בחיי היומיום, מצליח למצוא כל הזמן סיבות חדשות לעובדה שהוא צריך להמשיך ללמוד, לא מפתח חוכמה פנימית עצמית.
אנשים שמשתמשים בתירוץ שהם לא למדו מספיק ולכן אינם מוכנים לממש את חלומותיהם, צריכים לשים לב במיוחד לארכיטיפ זה ולשאול את עצמם האם יש להם קשר עם היבט הצל שלו.
* חפש/י דפוס של למידה מתמדת ופתיחות לידע חדש כצורך חיוני לרווחתך
סרטים: ג'ולי וולטרס ב"לחנך את ריטה"; ז'אן פייר לו ב"400 המלקות"; מתיו ברודריק ב"החניך".
מחזות: "פיגמליון" מאת ג'ורג' ברנרד שו.
דת/מיתוסים: דרוויש (מונח סופי לתלמיד של שייח); הונסי (מונח מהאיטי לחסיד של כל אל אפריקאי, שמקורו בתרבות הדהומיי); טלמכוס (בנו של אודיסאוס, תלמידו של מנטור, שאודיסאוס הטיל עליו לדאוג לבנו וללמדו); מדיאה (חסידה של הקטה, אלה יוונית של צומתי הדרכים ומכשפה מוכשרת); אנאנדה (חסיד ידוע של בודהה); פיטר (חסידו החשוב ביותר של ישוע); אבו באקר (אחד מחסידיו של הנביא מוחמד, שכונה "בן לוויה").