לחצו לפתיחת תפריט ארכיטיפים

ארכיטיפ מורה אישי

מורה אישי הינו אדם שאתם נותנים בו אמון מלא. המילה האנגלית "מנטור" באה מדמות באודיסיאה שבידיה הפקיד אודיסאוס את השמירה על ביתו וחינוך בנו, טלמכוס.

בימינו תפקיד המורה האישי חיוני ביותר במגוון רחב של מצבים בחיים, החל מסוגים שונים של אמנות ומלאכת יד, עסקים ותירגול רוחני. מורים אישיים עושים יותר מאשר רק לימוד, הם מעבירים חוכמה ומעדנים את אישיות התלמיד.

ההבחנה בין ארכיטיפ זה לארכיטיפ המורה הינה בעיקרה של מידה. המורה האישי לוקח תחת חסותו תלמידים אישיים ומדריך אותם בתחומים רבים של חייהם.

צל המורה האישי מופיע כמישהו שרוצה לשלוט יותר מאשר להקנות חוכמה, מנסה לשלוט בתודעתו, גופו וכשרונותיו של התלמיד וכך לא מרשה לו להתקדם לתפקיד המאסטר.

* שאל/י את עצמך האם את/ה נוהג/ת בדרך כלל לקחת תלמידים אישיים תחת כנפייך ולהדריכם בתחומים רבים בחייהם.

סרטים: אלק גיניס למארק האמיל ב"מלחמת הכוכבים"; טאקאשי שימורה לטושירו מיפון ב"שבעת הסמוראים"; יול ברנר להורסט בוכהולץ ב"שבעת המופלאים"; בטי דייויס לאן בקסטר ב"הכל אודות חווה"; פול ניומן לטום קרוז ב"צבע הכסף".

ספרות: פייגין לאוליבר ב"אוליבר טויסט" מאת צ'ארלס דיקנס (צל); "גברת ג'ין ברודי" מאת מוריאל ספארק (צל); "זמנים קשים" מאת צ'ארלס דיקנס (צל).

דת/מיתוסים: קרישנה (בכתבים ההודים, המדריך הרוחני של ארג'ונה); כירון (במיתולוגיה היוונית, קאנטור חכם בעל ידע רחב באומנות הריפוי שהדריך את אסקלפיוס, תזאוס ואכילס); נינסון (באגדה שומרית, אימו של גילגמש ששימשה לו כיועצת).