ארכיטיפ המידאס, בהיבט החיובי, קשור עם יכולת יזמות ו/או יצירתיות, כל דבר שנוגע בו נהפך לזהב, לשפע. השפע יכול להיות בצורת חוכמה, זהב, ידע, דברים חומריים.
השיעור של המידאס, לדעת להתחלק בשפע שיש לו עם האחרים, כך שחייהם יהיו טובים יותר. בסופו של דבר, כולנו נעזוב את החיים האלה וכל מה שצברנו ישאר מאחור (חשבון הבנק הגדול, הראש מלא הידע, הלב מלא האהבה), ולכן, השיעור הוא להתחלק עם האחרים בשפע שיש לנו.
לפי האגדה במיתולוגיה היוונית, מידאס הפך כל דבר שנגע בו לזהב כולל, באופן טרגי, את בתו האהובה. העובדה שמידאס היה מלך מרמז בצורה סימלית שלדמות המידאס יש את הכוח ליצור עושר לממלכה כולה, אולם הוא היה מעוניין בהתרחבותו האישית בלבד. החמדנות הביאה לנפילתו.
קמצן יוצר עושר ע"י צבירת כסף ורגשות על חשבון אחרים ומסרב להתחלק בהם.
שיעורים של נדיבות מהווים חלק גדול מהמאפיינים של ארכיטיפים אלה. אף שהרצון להרוויח או להתעשר אינו דבר שלילי כשלעצמו, ארכיטיפ זה מייצג גם את הצורך לשלוט בכוחות שמסביבכם בשל החשש לאבד את עושרכם. האתגרים הטבועים בקמצן ובמידאס יכולים להביא את האדם להתעמת עם השאלה מה הוא מוכן לעשות כדי לצבור עושר רב.
צל המידאס/קמצן משתמש בכשרון ליצור עושר לרווח אישי בלבד והצורך לשלוט בכל הכוחות בשל החשש לאבד את עושרו.
* חפש/י דפוס של יצירת עושר ו/או עימות עם השאלה כמה רחוק את/ה מוכן/ה ללכת כדי ליצור אותו.
חפש/י גם דפוס של קושי בהתחלקות בעושר.
סרטים: בטי דייויס ב"שועלים קטנים"; מייקל דאגלס ב"וול סטריט"; ג'יימס דין ב"ענק" ליונל ברימור ב"איזה חיים נפלאים".
מחזות: "הקמצן" מאת מולייר.
ספרים: סקרוג' ב"מזמור חג המולד" ואוריה היפ ב"דייויד קופרפפילד" מאת צ'ארלס דיקנס; סיילס מארנר ב"סיילס מארנר: האורג מראבלו" מאת ג'ורג' אליוט.
דת/מיתוסים: מידאס (מלך מקדוניה, שקיבל מהאל דיוניסוס את המתנה המפוקפקת של מגע הזהב); קוקוט (אגדה אלבנית על רוחו של קמצן שהלך לעולמו, אשר אינה מוצאת מנוחה).