ארכיטיפ הילד אחראי על האיזון הנכון בין אחריות מול תמימות/אמונה, שהם קוטביים בנשמה שלנו.
מצד אחד, האמונה והתמימות עוזרים לנו לבטוח שהכל לטובה ומישהו שומר עלינו, מצד שני חשוב לקחת אחריות ולהיות פעילים, לא סתם לשבת ולחכות שהכל ייסתדר מעצמו.
אף כי הם מנוגדים, שניהם חשובים לנשמה שלנו. אומרים לאנשים להתבגר, לא להתנהג כילדים קטנים, אך צריך לזכור שאנו צריכים את התמימות של הילד. כמבוגרים, הרבה פעמים אנו חושבים שאנו צריכים להיות פרודוקטיבים כל הזמן, לא לתת לעצמנו זמן סתם לשחק, "לבזבז" את הזמן, סתם להיות, אך דבר זה מאוד חשוב לנשמה שלנו, לדעת שמותר לנו סתם להיות, לשחק, להנות.
בנפשו של כל אחד מאיתנו מצויים כל ההיבטים של הילד הכוללים את הילד האלוהי, הפגוע, הבלתי נראה, המבוגר, הנטוש/יתום, הקסום/תמים, הנצחי, הטבע, התלותי. אנרגיות אלה יכולות להופיע כתגובה למצבים שונים בהם אנו מוצאים את עצמנו, אך עדיין הנושא המרכזי של כל ארכיטיפי הילד הוא המתח הדינמי בין תלות לאחריות.
אנו צריכים ללמוד מתי לקחת אחריות, מתי להיות ביחסי תלות בריאה, מתי להבדיל את עצמנו מקבוצה או להתנגד לה ומתי לאמץ אותה.
כל אחד מההיבטים של ארכיטיפ הילד מאופיינים ע"י נטיות מסויימות, כולל הנטיות של הצל.
אף כי בנפשו של כל אחד מאיתנו מצויים כל ההיבטים של הילד (לפעמים מרגישים כמו ילד יתום, מרגישים נטושים, לפעמים כמו ילד פגוע, כאשר מישהו פגע בנו), היבט אחד בדרך כלל דומיננטי במידה כזו שהוא מאפיל על השאר, הוא זה שדוחף אותנו במשך כל חיינו במסע ההתעצמות שלנו. בבחירת היבט הילד בידקו איזה מהם עיצב, יותר מכל השאר, את ילדותכם, הציב לכם אתגרים קשים בחייכם ודחף יותר מכל השאר להתעצמותכם.
צל הילד בא לידי ביטוי באי לקיחת אחריות, בתלות באחרים, בהאשמת אחרים בכל מה שקורה לו.