הפחד של העלמה מלהיות לבד קושר את יחסי העלמה/אביר ביחד. לעיתים קרובות קשר זה מתנפץ לרסיסים,
כאשר הנסיך או האביר מזדקנים ומצפים שתהיה להם כל הזמן נסיכה צעירה ומושכת העומדת לרשותם. הנסיכה תמיד מזדקנת, אפילו אם היא נשארת חסרת אונים. היא יכולה גם לפתח עניין בעולם החיצון, לפתח יכולות וכשרונות ולא להישאר בדפוס הישן של תלות. בכל מקרה, רוב היחסים של עלמה/נסיך משתנים בסופו של דבר, או מתפרקים.
האתגר של העלמה/נסיכה הוא ללמוד כיצד להילחם את הקרבות שלה בעצמה ולהתפתח למלכה.
נסיכה מתקשרת לעיתים קרובות יותר לרומנטיות ולא למצוקה. היא מצפה לאביר (בניגוד לעלמה שמקווה) שראוי ליופיה ולמעמדה ויקח אותה לארמון, לא למבצר. למבצרים שהעלמות נלקחות אליהם יש בתי כלא, קירות אבן קרים, תעלות מגן וגשרים מתרוממים. ארמונות, לעומת זאת, יפים ומלאי קסם ומתקשרים לאולמות נשפים ולאלגנטיות. הביטוי הנפוץ (הארכיטיפי) "הנסיכה הקטנה של אבא" מרמז על אבא מעריץ שמגדל את בתו בסביבה של יופי ושפע. ארכיטיפ הנסיכה מושפע גם ע"י השימוש הנפוץ באמריקה של "נסיכה יהודיה אמריקאית" שמלא במסרים אנטי- פמיניסטיים ומרמז על אשה תובענית ביותר, וכן מהאגדה "הנסיכה על העדשה".
אפילו כשמשתמשים בנסיכה כביטוי חיובי, המילה מרמזת על דמות לא מציאותית, שטחית ומפונקת, כמו הבת המתבגרת שמכונה נסיכה בסדרת הטלוויזיה "אבא".
אולם נסיכה אמיתית אינה דואגת לנוחיותה וסיפוק גחמותיה אלא לרווחת הסובבים אותה.
באסיה ישנן אגדות רבות על נסיכות חכמות ובעלות תושיה, למשל באגדות על עימותים בין בתי ספר ללימודי אומנויות הלחימה שבהם הנסיך והנסיכה נלחמים, כמו בסרטו של אנג לי "נמר דרקון". ויש גם את שחרזדה האמיצה שנישאה לסולטן, שהחליט להרוג את כל נשותיו החדשות עם עלות השחר, ושהקסימה אותו ע"י סיפורים במשך אלף ואחד לילות, עד שהחליט לסגת מהחלטתו ובכך הצילה את כל נשותיו.
אך עדיין, גם את העלמה וגם את הנסיכה מלמדים להיות חסרות ישע ולערוג לאביר כבן זוג לחיים, רמז לכך שללא אביר הן חסרות ישע בעולם. לכן, האתגר הטמון בדפוסים הארכיטיפים האלה הוא העשייה למען עצמך במקום לצפות שהאביר יעשה זאת בשבילך – יפרנס אותך ויגן עליך.
צל העלמה/נסיכה מטעה בזה שהוא מושפע מנקודת השקפה פטריארכלית שנשים הן חלשות, חסרות אונים וזקוקות להגנה. זה מביא נשים לצפות שתמיד יהיה להן מישהו שילחם למענן בזמן שהן נשארות נאמנות, מושכות ומוחבאות במבצר. נשים רבות עדיין מצפות להתחתן עם גבר שיביא אותן למבצר וידאג להן. יש גברים שסבורים שזה תפקידם (ראו נסיך או אביר).
* בחני את הפנטסיות שהיו לך כנערה ואת ציפיותיך לבן זוג. האם חיכית להופעת "האביר על הסוס הלבן" (במודע או לא במודע), מקווה להצלה… והתאכזבת כשציפיות אלו לא התממשו? האם חשת והתנהגת כמו עלמה? אם את מתמודדת עכשו עם יחסים שהתפרקו, האם את יכולה לעקוב אחורה ולראות האם הסיבות נעוצות בכך שהציפיות שלך כעלמה לא התממשו?
סרטים: פיי ריי ב"קינג קונג"; בטי האטון ב"מצוקתה של פולין"; ג'יין סימונס ב"בס הצעירה"; רובין רייט ב"הנסיכה הקסומה"; קארי פישר כנסיכה ליאה ב"מלחמת הכוכבים"; אינגריד ברגמן ב"אנסטסיה"; גוויין פלאטרו ב"שייקספיר מאוהב"; קייט וינסלוט ב"טיטאניק"; ג'ף דניאל ב"משהו פראי".
ספרים: "חלף עם הרוח" מאת מרגרט מיצ'ל; "אמה" מאת ג'יין אוסטין.
אגדות: שלגייה, היפיפייה הנרדמת, רפונזל, סינדרלה.
דת/מיתוסים: קונוהאנה (בדת שינטו, נסיכת הפריחה היפנית, המסמלת את ההיבטים המעודנים של החיים הארציים); איו (במיתולוגיה היוונית, נסיכה ובתו של אל הנהר, אשר סבלה בהתמדה ממהיותה מושא תשוקתו של זאוס); הנסיכה אייגיארם (בתו החזקה והאמיצה של המלך המונגולי קאידו, שהציעה את עצמה לנישואים לכל מחזר שינצח אותה בהיאבקות, אך אם יפסיד, יצטרך לתת לה סוס. היא לא נישאה לעולם, וצברה עשרת אלפים סוסים).